Thursday, January 8, 2009

ADAKAH KIAMAT SUDAH DEKAT?


assalamualaikum..
salam perjuangan,
salam keimanan.

sudah amat lama blog ini tidak diupdate. sebenarnya terlalu banyak isu yg ingin diutarakan, namun masa dan waktu amat mencemburui kehidupan seharian.

tahun 2009 baru sahaja bermula, tahun 1430 pun baru juga bermula, namun bilamana sahaja memasuki tahun baru ini, pelbagai peristiwa yg telah berlaku hatta tidak sempat untuk kita mengikuti perkembangan semuanya.

GAZA under ATTACK!!
sudah hampir 2 minggu bumi Islam palestine bermandi darah. sudah hampir 600 orang umat Islam di Gaza di bunuh dan lebih 2000 orang yg lain cedera. namun masih belum ada tanda2 bahawa serangan ini akan dihentikan.

seluruh dunia sedang mengutuk tindakan Israil menyerang Gaza, namun UN, Amerika dan sekutu-sekutunya masih mempertahankan bahawa serangan tersebut adalah "justifiable". Barack Obama yg sebelum ini begitu disanjung dan di agungkan oleh seluruh dunia juga bersetuju dgn serangan tersebut. di dalam al-Quran sudah pun telah disebut dengan jelas bahawa orang yahudi dan nasara itu tetap akan memusuhi umat Islam sampai bila. harapan yg diletakkan kpd Obama sebelum ini terlalu tinggi. dan akhirnya kita yg kecewa.

Lantas, umat Islam seluruh dunia harus sedar bahawa harapan untuk Islam tidak boleh diletakkan dibahu org bukan Islam. kita sendiri seharusnya berjuang mempertahankan umat dan agama Islam.

Namun, pemimpin2 Hamas tetap menegaskan kpd seluruh dunia.."kemenangan Islam sudah semakin hampir"..itulah ucapan pemimpin agung Islam masakini. walaupun teruk diserang, mereka tetap yaqin dengan janji Allah. dan sudah pasti kita ingat bahawa kemengana umat Islam ada dua, sama ada kita menang dlm peperangan atau mati Syahid. tiada istilah kalah dlm berjihad..takbiirr!!


>> JUMAAT, 9HB, HIMPUNAN BESAR BESARAN MEMBANTAH SERANGAN KE ATAS GAZA DI KEDUTAAN AMERIKA, SELEPAS SOLAT JUMAAT<<
..tak banyak yg dapat kita lakukan, tapi janganlah pula kita langsung tak melakukan apa2...

Pilihanraya Kampus
dalam keadaan umat dunia di sibukkan dengan kekejaman dan kebuasan serangan rejim zionis ke atas Gaza, bahang pilihanraya kampus mula terasa di seluruh kampus.

di uia, setelah notis PRK yg pertama, yg sepatutnya berlaku pada 15 januari ditarik balik atas sebab2 tertentu, akhirnya tarikh mengundi yg terbaru di Uia adalah pada 19 Januari. sepatutnya seluruh mahasiswa telah tidak sabar2 lagi untuk bersama2 dalam gerak kerja PrK dan keluar mengundi.

sesungguhnya seluruh mahasiswa hendaklah memahami bahawa urusan pilihanraya ini bukanlah semata2 urusan sesetengah pihak sahaja, tetapi ia melibatkan semua mahasiswa. sepatutnya semua mahasiswa perlu terlibat secara aktif dalam PRK ini. barulah 'political education' dan 'political awareness' dapat di lihat di bumi UIA.

namun, semua mahasiswa Islam harus sedar, urusan memilih pemimpin ini bukanlah satu perkara kecil, bahkan "min a'zhamul wajibaat"..antara kewajipan yg paling besar. kesannya andai kata kita silap memilih pemimpin adalah amat teruk sekali. kita lihat sahaja di mesir, pemimpin Mesir enggan membuka sempadannya untuk menghantar bekalan makanan dan ubatan kpd rakyat Gaza, padahal mereka juga umat Islam.

Maka, pilihlah pemimpin yg mampu membawa agenda mahasiswa tanpa meninggalkan nilai2 Islam dalam diri mereka.."We Unite for Islam"

Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu
sudah pasti seluruh rakyat Malaysia ternanti2 apakah yg bakal berlaku di KT nanti. persoalan tentang calon2 nya sudah terjawab. pertandingan yg berbentuk tiga penjuru ini sudah pasti amat sengit sekali. Masing2 dari PAS, Umno, dan Bebas. keputusan dari PRK KT ini akan menunjukkan mood rakyat malaysia pada hari ini setelah PR berjaya menawan 5 buah negeri pada pru yg lepas.

adakah rakyat atau pengundi2 di KT sudah sedar akan hakikat bahawa rakyat malaysia sudah inginkan perubahan ataupun mereka masih belum sedar dari mimpi2 indah yg diberikan oleh kerajaan Barang Naik BN.

semoga sahabat2 seperjuangan yg sedang bertungkus lumus di KT berjaya melaksanakan tugasan dengan sempurna.

Tahun baru 1430 dan 2009

masih belum terlewat rasanya untuk rasaya mengucapkan selamat tahun baru kpd semua. bila menyebut tahun baru, ramai rakyat malaysia yg berbicara tentang azam baru. teringat cerita naqib dalam usrah baru2 ini, seorang wanita ditempatnya bekerja tiba2 memakai tudung ke tempat kerja. bila ditanya kenapa pakai tudung, dia menjawab itu adalah azam barunya untuk tahun ini.

pada awalnya saya kurang bersetuju dengan amalan azam baru pada tahun baru ini. sebagai umat islam, kita hendaklah sentiasa menanam azam yg baru pada setiap masa, bukan hanya setahun sekali. kita kena sentiasa muhasabah diri kita setiap hari. andai kata hari ini kita kurang baik, maka sebelum tidur kita kena tanamkan azam bahawa esok aku mahu jadi lebih baik dari hari ini. itulah yg sepatutnya dilakukan oleh umat islam, khususnya para pendakwah2 Islam. banyakkan bermuahasabah. mungkin secara individu ataupun berkumpulan.

namun, setelah melihatkan kesan positif dari amalan 'azam pada tahun baru ini' maka hasrat untuk 'mengondem' amalan tersebut saya abaikan dulu. namun, perkara ini mungkin sesuai untuk golongan marhaen, namun bagi mereka yg bergelar abnaa'ul harakah, seharusnya azam baru hendaklah ditanam pada setiap hari.

akhirnya...persoalan untuk sama2 kita fikirkan...adakah kiamat sudah dekat?..jawapannya sudah pasti..ya..kiamat sudah dekat.

sekian untuk kali ini,wassalam.

No comments: