Thursday, October 23, 2008

DISCOVER THE BEAUTY OF ISLAM-MA'RUF CLUB


Alhamdulillah..Ma’ruf Club sesi 2007/2008 telah melabuhkan tirainya pada 13hb Oktober yg lepas di dalam AGM yg begitu gilang gemilang. Terima kasih kpd semua committee yg telah terlibat secara langsung atau tidak langsung, termasuk skali muslimat yg menjayakan pentomin yg julung2 kali dpt di saksikan. Terima kasih juga kepada semua yg sudi hadir, sama ada members Ma’ruf Club (MC), student UIA, dan juga perwakilan dari seluruh university di Lembah Klang.


Maka, berakhirlah sudah sebuah episod kehidupan sebagai manusia yg ditaklifkan sebagai Chairperson Da’wah & Tarbiyah Secretariat, Ma’ruf Club.



sayonara MC


Sebenarnya tiada apa yg dapat saya banggakan sepanjang memegang taklifan ini. Bahkan, pelbagai komentar yg diterima sepanjang memegang jawatan sbg Exco D&T MC. Terima kasih kpd semua yg sudi memberikan pandangan dan komen untuk D&T khususnya dan MC amnya.

Secara jujurnya, saya bukanlah seorang individu yg mampu memimpin sebuah jawatankuasa yg amat penting didalam ma’ruf club. Jiwa dan roh Ma’ruf Club, sebagai sebuah kelab yg fungsi utamanya membawa da’wah kpd seluruh warga UIA sudah pasti terletak di bawah gerak kerja D&T MC.

Pengalaman saya dalam gerak kerja society, terutamanya yg melibatkan perkara2 prosedure dgn admin, s-dev, stad dan yg sewaktu dengannya amatlah cetek. Sewaktu di matrik, saya pernah memegang jawatan sbg D&T Al-Quran Youth Club, yg sekarang ini sudah tidak wujud lagi dimatrik. Namun, tiada apa yg boleh saya banggakan dgn jawatan tersebut kerana, saya tak buat apa2. Setelah datang ke Gombak, sepanjang 4 tahun di di sini, hanya sekali saya terlibat dengan program society, iaitu Konvensyen Mahasiswa Undang2 National (KAMPUS 05),pada tahun kedua saya di UIA, sebagai head com transportation & accommodation. Dan prestasi saya dalam program itu amatlah teruk.

Selain proram KAMPUS, saya tidak pernah terlibat secara langsung dalam mana2 program society, sama ada program LawSoc, Aikol Fest, Convest dsb. Hinggalah saya diberikan jawatan sebagai Exco DnT MC.

Menguruskan sebuah society, secretariat ataupun apa2 program yg melibatkan administration bukanlah satu perkara yg mudah bagi mereka yg tak biasa dengan perkara tersebut. Banyak procedure, working paper, report dsb yg perlu dilakukan. Disebabkan hal seperti inilah yg menjadikan saya kurang berminat untuk terlibat dengan program2 seperti ini.

Dan sebagai Chairperson D&T, segala tanggungjawab dakwah, melaksanakn yg ma’ruf dan mencegah kemungkaran terletak pada bahu Chairperson D&T. Isu couple, perempuan bonceng motor dgn lelaki, isu pakaian dan lain2 lagi perlu ditangani. Kita mencanangkan untuk mewujudkan biah solehah di uia. Namun, setelah jawatan diletakkan, segala-galanya masih amat jauh dari apa yg kita canangkan.

Kaedah feqah ada menyebut:

وما لا يدرك كله, لا يترك كله
“Apa yg kamu tidak mampu lakukan semuanya, janganlah kamu meninggalkan semuanya”
(saya tak pasti betul atau tak ayat yg saya gunakan untuk kaedah feqah diatas, sila rujuk kpd org yg lebih faqih)

Namun, adakah kita boleh menjadikan kaedah feqah ini sebagai hujah untuk mengatakan kita telah buat kerja kita. Kita mengatakan bahawa kita tak mampu melakukan semuanya. Tapi kita tak meninggalkan semuanya...Ada juga kerja2 dakwah yg kita laksanakan walaupun tak banyak.. Adakah ini satu hujah yg kuat?

Saya teringat kepada pesan Ustaz Nasruddin Tantawi, sewaktu bertemu dengan beliau lebih kurang setahun yg lepas. Beliau membacakan sepotong ayat..

وأعدوا لهم ما استطعتم من قوه

Beliau menjelaskan bahawa, maksud ما استطعتم di sini hendaklah difahami dengan fahaman yg lebih mendalam. Bukan kita memahaminya sebagai “sekadar yg kamu mampu” tetapi kita hendaklah memahaminya sebgai “sehabis mampu yg mungkin” dengan fahaman bahawa kita hendaklah melaksanakannya bukanlah sekadarnya shj, tetapi dengan sehabis mampu, pada tahap kemampuan yg tertinggi.

Persoalannya, adakah aku telah melaksanakan tanggungjawab sbg Chairperson D&T MC sehabis mampu yg mungkin? Jawapannya sudah pasti ‘tidak’. Sekiranya aku telah melakukan dengan sehabis mampu yg mungkin, sudah pasti perkara2 teknikal seperti procedure, working paper, report dan sebagainya adalah perkara yg remeh temeh jika dibandingkan dengan taklifan untuk melaksanakan dakwah di bumi UIA. Sudah pasti student2 perempuan tidak akan berani membonceng di atas motor student lelaki. Sudah pasti tiada lagi couple yg berani bercouple di cafe2, di bus stop, dll lg. namun kita lihat perkara ini msih lagi berleluasa malah semakin parah. Ini kerana, aku melaksanakannya hanya ‘sekadar yg aku mahu’ belum pun mencapai tahap ‘sekadar yg aku mampu’ apatah lagi tahap ‘sehabis mampu yg mungkin’.

Namun, segala2 nya belum terlambat. Gerak kerja dakwah perlu dilaksanakan sama ada kita mempunyai jawatan ataupun tidak. Janganlah hanya bilamana kita diberikan taklifan tersebut barulah kita rasa bertanggungjawab untuk melakukannya. Kerja dakwah ini adalah kewajipan terhadap setiap abna’ al-harakah.

Akhir kalam, terima kasih di ucapkan kpd semua yg telah bersama2 saya dalam menggerakkan Secretariat D&T MC kususnya dan Ma’ruf Club amnya. Semoga apa yg telah kita lakukan di kira sebagai amalan soleh disisi Allah. Semoga Allah mengampunkan dosa kita semua. Semoga cita2 mewujudkan biah solehah di bumi uia akan tercapai suatu hari nanti..semuanya terletak di bahu kita..ya abnaa’ al-harakah sekalian.


Tema AGM, re-energizing da’wah through leadership perlu kita aplikasikan.
Terima kasih kerana sudi membaca hingga ke akhir..wassalam.

No comments: