Tuesday, October 28, 2008

Chelsea Akhirnya Tewas di Laman Sendiri


Rekod tanpa kalah chelsea di laman sendiri sebanyak 86 perlawanan, dari tahun 2004, akhirnya berkecai setelah tewas kpd Liverpool di Stamford Bridge. Perlawanan tersebut amat penting bagi chelsea dan liverpool kerana kedua2 pasukan ingin mengukuhkan kedudukan selaku pendahulu liga perdana inggeris musim ini.



Jaringan 'nasib' Xabi Alonso pada minit ke 10 telah memusnahkan harapan chelsea untuk mengutip tiga mata, lantas di pintas livelpool sebagai pendahulu liga sekarang ini. walaupun asakan demi asakan dilakukan oleh Chelsea, namun disebabkan oleh ketumpulan jentera serangan chelsea dan dibantu oleh permainan bertahan daripada liverpool setelah mereka mendahului dgn satu gol, telah menyebabkan Chelsea gagal menghasilkan sebarang gol. Lampard dan Deco, yg biasanya amat gemar melakukan cubaan jarak jauh seakan2 takut untuk melakukan cubaan jarak jauh pada malam tersebut. ketiadaan Drogba dan Joe Cole juga ternyata membataskan sengat jentera serangan Chelsea.




Kenapa Chelsea?

Di dalam satu usrah, beberapa tahun yg lepas, naqib saya ada bertanya tentang pasukan kegemaran kami, so jawapan saya pastilah chelsea. kebetulan sama seperti naqib saya..huhu..kenapa saya memilih chelsea sebagai pasukan kegemaran. lain orang lain minatnya. sememangnya 4 pasukan terkuat liga perdana Inggeris, Chelsea, Man U, Arsenal dan Liverpool mempunyai peminat mereka masing2. banyak faktor2 yg menyebabkan seseorang itu minat terhadap sesebuah pasukan. ada yg minat disebabkan corak permainan yg menarik seperti di tunjukkan oleh arsenal dan Man U, corak permainan laju dan menarik, short pass, 1-2 dll. ada yg minat pasukan disebabkan oleh player dlm pasukan tersebut seperti C. Ronaldo, Gerrard, Fabregas, Lampard, Rooney, Torres dll lagi. ada juga yg minat kerana manager pasukan tersebut dan ada juga yg minat pasukan itu kerana ikut kawan ataupun ikut majority. contohnya bila ramai orang minat MU, so dia pun minat MU.

jadi, bagi saya, kenapa saya minat Chelsea? corak permainan Chelsea tidaklah menarik kerana mereka suka main long ball, jarang sekali mereka bermain secara laju. Namun sudah ada sedikit perbezaan setelah diambil alih oleh Scolari. pemain chelsea juga tak ramai yg boleh menggelecek dgn baik, atau mampu bawa bola secara solo..so kenapa minat chelsea?

Sebenarnya saya minat Chelsea adalah kerana seorang pemain..iaitu Frank Lampard.


So, kenapa Lampard? Lampard adalah seorang midfielder yg amat baik. dia mampu menghantar bola secara tepat. dan faktor utama saya minat Lampard adalah kerana keupayaannya menjaringkan gol secara jarak jauh. kemampuannya menjaringkan sepakan percuma juga mengagumkan saya. rembatannya yg padu pasti menakutkan penjaga gol. namun, musim ini, masih belum dapat kita saksikan Lampard menjaringkan gol secara jarak jauh..mungkin kerana umurnya yg telah mencecah 30 tahun. terasa teringin menyaksikan Lampard kembali menyengat sebagaimana2 beberapa musim yg lepas di zaman kegemilangan Chelsea di bawah Jose Mourinho.





Zaman gelap Chelsea

Sudah pasti zaman gelap Chelsea adalah pabila Avram Grant menjadi pengurus Chelsea dan seorang pemain defence dari Israel menyertai Chelsea. Amat serba salah rasanya bila seorang bangsa Israel menjadi pengurus Chelsea..terpaksalah berehat sekejap daripada terus teruja bersama dengan chelsea. sudah berkira2 untuk mencari pasukan lain pula. Mujurlah pada musim ini, Cheslea telah diambil alih oleh Scolari. :)




Salahkah minat bola?

"al-aslu fi kulli asyaa', al-ibahah"
asal kepada setiap sesuatu perkara itu adalah harus,
kacawali ada dalil yg menunjukkan kpd pengharamannya. sebagai contoh, guna hanset hukum asalnya adalah harus, tp bila kita gunakan hanset untuk perkara2 yg melaghakan, seperti menghabiskan kredit untuk perkara2 yg x sepatutnya, so ia akan membawa kpd dosa.

jadi, bolehkah kita guna pakai kaedah diatas didalam bab minat bola ataupun secara lebih khusus lagi tengok bola (maksudnya tengok perlawanan bola, bukan duk tengok bola tu je, nanti org kata kita gila.) saya bukanlah seorang yg faqih dalam bab hukum2 ni, so kena tanya ustaz2 lah.

Cuma bagi saya, selagi mana ia tak menjejaskan aqidah kita, tak menjejaskan amal ibadah kita, tidak melaghakan kita, maka perkara itu menjadi harus bagi kita. so, pandai2 lah kita mengawal diri dan perasaan dlm perkara2 yg diminati. sudah pasti, andai bertembung perkara yg diminati dengan perkara yg wajib diikuti, perkara yg wajib itu hendaklah di awlakan.

Dan dalam permainan bola sepak, tiada masalah untuk kita mencontohi pemain2 seperti C. Ronaldo, Gerrard, Fabregas, Lampard, Beckham, Kaka dan sebagainya kerana mereka ini amat hebat diatas padang, tp jgnlah kita mencontohi gaya hidup mereka, khususnya yg melibatkan kehidupan peribadi para pemain bola sepak.

Sekian wassalam.

No comments: