Wednesday, August 27, 2008

You Don’t Mess With The ZIONIST



Baru-baru ini saya ada terbaca satu synopsis di sebuah akhbar tempatan tentang sebuah filem baru yg di tayangkan di Malaysia iaitu You Don’t Mess With The ZOHAN. Sinopsis tersebut memberitahu bahawa cerita ini adalah berkaitan dengan peperangan diantara Palestine dan Israel yg dilakonkan dalam watak yg humor. Lalu saya rasa teringin untuk menonton filem tersebut apabila ia menyentuh tentang Palestin.

Di awal tontonan saya, seperti biasa, filem Inggeris pastinya menampilkan wanita-wanita yang seksi dan aksi-aksi yang tidak sesuai untuk di tonton didalam filem mereka. Namun, disebabkan ingin mengetahui apakah mesej yg hendak disampaikan oleh filem tersebut, saya terus menonton filem tersebut sehingga tamat.

Tahukah anda siapakah itu Zohan? Zohan adalah seorang askar Israil yg mempunyai kuasa luar biasa. Walaupun dia seorang askar, dia sebenarnya tidak sukakan peperangan. Lalu dia melarikan diri ke Amerika. Apabila tiba di Amerika, dia cuba mencapai cita2 nya untuk menjadi seorang tukang gunting rambut. akhirnya dia berjaya menjadi tkang gunting di sebuah kedai gunting milik wanita Palestin di situ. Kemudian berlakulah beberapa krisis dengan orang Palestin di sana..saya tidak berhajat untuk memanjangkan cerita ini.

Jadi,straight to the point, isu yg ingin saya bawa sebenarnya adalah; kenapakah filem ini boleh diluluskan tayangannya di Malaysia.

Sebagaimana yg kita maklum, seluruh umat Islam tidak pernah mengi’tiraf kewujudan Negara Israel. Namun, di dalam filem ini, pelakon utamanya melakonkan watak sebagai seorang warga Israel yang kononnya bencikan peperangan.

Jika kita tengok kepada tajuk cerita tersebut, ‘You Don’t Mess With The Zohan’, kalau kita tukar Zohan kepada Zionist, ia kan menjadi, ‘You Don’t Mess With The Zionist’. Memberi amaran kepada kita bahawa jangan kita berani mengganggu orang-orang Israel. Siapakah itu zionist?

"Zionism is an international political movement that originally supported the reestablishment of a home land for the Jewish people in Palestine and continues primarily as support for the modern state of Israel."-http://en.wikipedia.org/wiki/Zionist



Pada pandangan saya, sebarang filem yang ada hubung kait dengan Israel dengan menggambarkan bahawa rakyat Israel itu 'baik' tidak sepatutnya diluluskan tayangannya di Malaysia. Ini kerana ia mampu merubah persepsi masyarakat Malaysia terhadap Israil. Apatah lagi apabila pelakon utamanya melakonkan watak sebagai orang Israel yg bencikan peperangan. Di tambah lagi dengan bendera-bendera Israel yg sentiasa berkibaran didalam filem ini seperti menunjukkan bahawa Israel adalah sebuah negara yg berdaulat.Padahal kita tahu sejauh mana jahatnya mereka dengan merampas tanah Palestin dan menghalau rakyat Palestin dari tanah mereka sendiri. Kita semua sedia maklum bahawa Yahudi dan Nasrani itu tidak akan redha terhadap umat Islam sehingga kita mengikut agama mereka.

Di dalam filem ini juga, mereka cuba menyampaikan mesej bahawa orang Israel dan orang Palestin boleh berbaik di Amerika. Ini akan memberi kesan kepada rakyat Malaysia bahawa kita juga boleh menerima kehadiran orang Israel ke negara kita. Mungkin inilah antara agenda yang ingin di bawa mereka untuk menunjukkan mereka bukanlah orang yg jahat.



Justeru, saya memohon pihak-pihak yang berkaitan agar mengambil langkah segera dengan mengharamkan segala tayangan dan jualan CD filem ini di Malaysia. Saya juga berharap agar ada pihak yg akan membawa isu ini ke peringkat nasional. Mungkin Gamis, Pemuda PAS, PMI atau lain2 lagi. Kalau isu kehadiran bekas pengurus Chelsea, Avram Grant yg berwarganegara Israel ditentang habis-habisan oleh masyarakat Islam di Malaysia, kenapa isu filem yg seperti ini tiada siapa yg pernah timbulkan.


Mungkin kita sekarang ini amat sibuk dengan isu politik semasa. Ataupun mungkin juga tak ramai diantara kita yg menonton filem2 orang putih. Wallaua'lam. Akhirnya, semoga dengan pengharaman ini kita mampu menyekat mereka dari cuba untuk merubah persepsi masyarakat dunia terhadap mereka.

Wassalam.


Monday, August 18, 2008

Batu Putih atau Pulau Batu Putih

“Batu Putih, bukan Pulau Batu Putih”

Art.121 (3) – Rocks which cannot sustain human habitation or economic life of their own shall have no exclusive economic zone or continental shelf.


Mungkin isu Batu Putih atau Pulau Batu Putih ini sudah agak lapuk dan basi untuk di bincangkan. Namun, sebenarnya masih banyak isu-isu besar yg belum selesai berkaitan dengan keputusun Mahkamah Antarabangsa memberikan hak milik Batu Putih itu kepada Singapura.

Alhamdulillah, pada semester terakhir pengajian saya di Kuliah Undang2 UIA ni, antara subjek core yg perlu saya ambil adalah Public International Law 2, dan antara topic yg menarik dalam subjek ini adalah berkaitan dengan The Law of The Sea.

Kalau kita sebut tentang Law of Jungle ataupun Undang2 Rimba, mesti ramai yg terfikir tentang satu undang2 yg mana mereka yg paling berkuasa, yg paling kuat dan paling di hebat yg layak memerintah rimba.

Namun, bagaimana pula dengan undang2 Laut?..hehe..takpe, kita tinggalkan hal itu dulu.

Sebenarnya, apa yg menarik tentang isu ini adalah berkaitan dengan Batu Putih itu adakah ia sebuah Pulau?...atau hanya Batu?...kerana kedua2 perkara ini memberikan perbezaan yg besar. Sepanjang tempoh perbicaraan tentang jurisdiction Batu Putih itu, kita seringkali di dedahkan dengan nama Pulau Batu Putih. Namun pada hari ini saya tidak gemar memanggilnya Pulau Batu Putih tetapi hanya dengan panggilan Batu Putih..kenapa?

Sekiranya kita rujuk kepada article 121 of United Nation Convention on The Law of The Sea 1982 (article 121 ni sentiasa je bermasalah ), yg berkaitan dengan Regime of Island, it stated that:

Art 121 (1) – an island is a naturally formed area of land, surrounded by water, which is above water at high tide.

Begitulah general definition tentang apa yg dimaksudkan sebagai pulau, iaitu tanah yg terbina dengan sendirinya (bukan di buat oleh manusia), yg dikelilingi oleh air dan tidak tenggelam ketika air pasang.

Article 121 (2) pula menjelaskan bahawa exclusive economic zone juga applicable bagi mana2 pulau seperti mana other land territory.

Art. 121 (2) – except as provided for in paragraph 3, the territorial sea, the contiguous zone, the exclusive economic zone and the continental shelf of an island are determined in accordance with the provisions of the Convention applicable to other land territory

Namun, apa yg menarik utk dibincangkan adalah art. 121 (3) yg mana menyebut:

Art.121 (3) – Rocks which cannot sustain human habitation or economic life of their own shall have no exclusive economic zone or continental shelf.



Batu Putih milik mereka...namun perairannya milik siapa?

Daripada art.121 (3), kita tahu bahawa batuan yg mana tidak boleh di huni oleh kehidupan manusia dan tidak dapat menjalankan aktiviti ekonomi dia sendiri, tidak mempunyai hak exclusive economic zone ataupun continental shelf.

Terlebih dahulu mari kita lihat apakah itu Exclusive Economic Zone (EEC). Di dalam UN Conference on Law of the Sea (UNCLOS), it stated that;

'It is an area beyond and adjacent to the territorial sea and it shall not extend beyond 200 nautical miles from the baselines from which the breath of the territorial sea is measured.'

Jadi, secara ringkasnya, EEC ini adalah zon yg menjadi milik kepada tuan punya tanah sejauh lebih kurang 200 nautical miles (saya x pasti sejauh mana 200 batu nautica, tp yg pasti, ia amatlah luas). Dan andai kata Singapura mempunyai hak ke atas EEZ bagi Batu Putih tersebut, nescaya Malaysia terpaksa berebut perairan dengan Singapura suatu masa kelak.

Berbalik kepada art.121 (3) tadi, mengikut art. 121 (3), batuan yg tidak boleh dihuni manusia dan tidak mampu menjalankan aktiviti ekonomi sendiri tidak akan memiliki EEC ni. Dalam bahasa mudahnya, mereka hanya ada hak milik batuan tersebut, tp tidak mempunyai hak terhadap perairan di sekitar batuan tersebut.

Oleh yg demikian, isunya sekarang ini adalah, adakah Batu Putih itu hanya sekadar batuan ataupun adalah sebuah pulau? Jadi, untuk memutuskan perkara ini, kita kena tentukan sama ada adakah Batu Putih itu boleh di diami oleh manusia dan mampu menjalankan aktiviti ekonominya sendiri.

Namun, setakat pemerhatian saya, Batu Putih itu keseluruhannya adalah batu. Secara lojiknya ia tidak mampu didiami oleh manusia. Sumber utama untuk manusia hidup adalah air, dan setahu saya Batu Putih tidak ada bekalan air. Air laut bukanlah air yg boleh di minum oleh manusia.

Justeru, andai perkara ini betul, kenapakah sampai begitu tidak cerdiknya (menggantikan perkataan bodoh) pakar2 undang2 yg dihantar oleh Malaysia ketika perbicaraan kes Batu Putih ini sehingga mereka juga memanggil Batu Putih itu sbg Pulau Batu Putih? Seolah2 mereka juga mengakui bahawa batu putih itu adalah sebuah pulau! Jadi sekarang ini siapa yg rugi?

Akhirnya, setakat yg saya tahu, sehingga ke hari ini masih belum ada keputusan yg mutlak berkaitan dengan perkara ini. Moga2 kerajaan Malaysia sedar akan perkara ini dan mengambil langkah yg sepatutnya, jangan hanya sibuk mengisi perut sendiri dan anak bini sahaja..dan harap2 nya kita akan mendapat kerajaan yg lebih baik pada bulan September nanti..insyaAllah.
Malaysia Boleh!

Wassalam..

p/s: andai ada kesilapan fakta tlg betulkan…dan andai ada perkara2 yg tidak difahami dan perlukan penjelasan lanjut, silalah bertanya, akan saya cuba berikan jawapan.

قُلْ هَـذِهِ سَبِيلِي

قُلْ هَـذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي

وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِن الْمُشْرِكِين" يوسف
108

“ Katakanlah: Inilah Jalanku! Aku menyeru kepada Allah, atas keterangan yg jelas, aku dan orang yg mengikutku. Maha Suci Allah dan bukanlah aku termasuk orang-orang yg mempersekutukan Nya ”

Ayat 108 dari surah Yusuf ini menceritakan tentang jalan yg sepatutnya kita lalui. Menyeru manusia kepada agama Allah dengan hujjah dan keterangan2 yg jelas dari Allah. Bersama dengan rakan2 dan pengikut2 dalam mengharungi perjuangan dakwah ini. Dari ayat ini, ada beberapa perkara yg kita boleh teliti dengan lebih mendalam;

1) قل" " : kalimah ini adalah umpama arahan kepada kita supaya menyampaikan seruan Islam kepada umat manusia.

2) هذه سبيلي : daripada 2 kalimah ini, kita kena faham dan yakin bahawa inilah jalan yg patut kita lalui, jalan mana?

3) أَدْعُو إِلَى اللّه : yakni jalan Dakwah, jalan yg menyeru manusia kepada agama Allah, menyuruh kepada kebaikan, dan meninggalkan kemungkaran.

4) بصيرة : dan seruan kita mestilah berpandukan kepada hujah dan keterangan yg jelas, yakni al-Quran dan as-Sunnah.

5) أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي : disebalik ayat ini juga,ia menunjukkan bahawa kita tidak boleh keseorangan dalam melaksanakan kerja dakwah. Kita perlukan rakan2 dan pengikut2 utk membantu menguatkan kerja dakwah kita, kita bukanlah orang yg memulakan perjuangan, tapi kita adalah mata rantai- mata rantai perjuangan.

Ayat 108 ini adalah salah satu ayat dari surah Yusuf. Dalam surah Yusuf, banyak diceritakan tentang kisah Nabi Yusuf dari baginda kecil hinggalah kepada usaha dan rintangan yg dihadapinya dalam menyampaikan dakwah Islam.

Ayat terakhir surah Yusuf menyeru kita supaya dapat mengambil ibrah dari apa yg telah diceritakan dari surah ini.

“لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِي الأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثاً يُفْتَرَى وَلَـكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلَّ شَيْءٍ
وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ” يوسف:111

“ sesungguhnya dalam kisah mereka itu ada ‘ibrah (pengajaran) bagi orang2 yg berakal. Bukanlah al-Quran itu perkhabaran yg diada-adakan sahaja, bahkan ia membenarkan (kitab) yg dihadapannya dan menerangkan tiap2 sesuatu, lagi petunjuk dan rahmat bagi kaum yg beriman”

Moga-moga Allah memberi hidayah dan mempermudahkan urusan kita dalam mendalami dan memahami al-Quran, seterusnya melaksanakan segala tuntutan dan kewajipan yg telah termaktub didalam al-Quran.

Justeru sahabat2, ayuhlah kita perkasakan gerak kerja dakwah kita sebagaimana usaha2 Nabi2 terdahulu. Moga2 ayat ini memberi kekuatan kepada kita untuk melaksanakan dakwah dengan lebih hebat lagi. InsyaAllah.



Memberi Peringatan Kepada Keluarga yg Terdekat


Bila berbicara tentang dakwah, teringat saya kepada sepotong ayat al-Quran:

(وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ) الشعراء 214

“Dan berilah peringatan kepada kaum keluargamu yg terdekat”

Menurut riwayat Ibnu al-Athir Rahimullahm, apabila turunnya ayat tersebut, Rasulullah menerimanya dengan penuh perasaan tanggungjawab yg berat. Baginda tinggal dirumahnya laksana orang yg sakit, sehingga Baginda dikunjungi oleh ibu2 saudaranya. Lalu Rasulullah bersabda kpd mereka.

“Aku tidaklah sakit, tetapi Allah ta’ala telah memerintahku supaya memberi amaran kepada keluargaku”

Mereka pun menegaskan kepada Nabi:

“Ajaklah mereka. Janganlah mengajak Abu Lahab, kerana ia pasti tidak akan menerima ajakanmu.”

(kisah selanjutnya boleh dibaca dlm buku Fiqh al-Harakah, Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang )

Apa yg saya ingin ketengahkan disini, bahawa gerak kerja dakwah kepada ahli keluarga kita juga haruslah menjadi keutamaan. Sebagaimana firman Allah di dalam surah at-Tahrim ayat 6:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ
وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ- التحريم: 6

Namun, jika kita lihat fenomena hari ini, ramai pendakwah yg sibuk mengajak orang lain mengenal Islam, sehingga terlupa untuk mengajak ahli keluarga sendiri kepada Islam. Jika kita mengambil pedoman dari kisah Nabi Nuh, walaupun beliau gagal mengajak anak dan isterinya bersama-sama kedalam bahtera, namun kegagalan beliau adalah setelah beliau puas berusaha mengajak mereka. Tapi apa yg dapat kita lihat pada hari ini, ramai pendakwah yang begitu hebat diluar, namun rebah dalam keluarga sendiri.

Oleh yg demikian, marilah sama2 kita bemuhasabah, pernahkah kita berusaha untuk mengajak ahli keluarga sendiri mengenal Islam dan seterusnya melaksanakan tanggungjawab sbg seorang Muslim? Ramai yg berpendapat, ahli keluarga lebih susah untuk kita sampaikan dakwah Islam, untuk ditegur dan diajar. Siapalah kita untuk mengajar mereka…

Namun inilah antara risiko yg perlu kita ambil. Lakukan secara berhikmah. Janganlah pula kita jadikannya sbg alasan sehingga kita tidak langsung mempedulikan nasib ahli keluarga kita. Sekurang2 nya bila ditanya di akhirat nanti, kita sudah terlepas dari tanggungjawab tersebut.

mampukah aku untuk menjaga lebih dari 40 org anak saudara ku ini?
InsayAllah


Sekian dahulu untuk kali ini..jumpa lagi di episod akan datang.

Wassalam.





Saturday, August 9, 2008

Hazihi Sabili


“ Salam. Sekadar berkongsi, hazihi sabili…sabil tu muzakkar, pttnya kna haza sabili, tp dalam Quran gn hazihi, sbb antara 2 perkataan tu ada mahzuf, taqdirnya attariqah..”

Begitulah mesej yg saya terima dari seorang sahabat saya. Sebenarnya perbincangan kami bermula pada suatu malam, bilamana seorang sahabat dari kuliah Bahasa Arab tengok blog saya, dia pun bertanya,

“kenapa ‘hazihi sabili’, sabil tu muzakkar( مذكر) , so kena ‘haza sabili’ la”

Mula-mula saya terkejut juga, kerana mendengarkan kesilapan yg saya buat itu dan kebarangkalian utk terpaksa mengeditnya.

“ tapi dalam al-Quran tu dia guna ‘hazihi sabili’”. Jawab saya ringkas, sambil mengerutkan dahi menunggukan kepastian dan penjelasan.

Lalu saya membacakan ayat tersebut:

" قُلْ هَـذِهِ سَبِيلِي"

Sahabat saya itu hanya terdiam. Mungkin memikirkan kenapa dalam al-Quran kalimah ‘hazihi’ itu menjadi muannas. Namun, perbincangan kami hanya terhenti di situ sahaja kerana terpaksa menfokuskan kpd agenda lain yg lebih penting walaupun saya masih menanti jawapan drpd sahabat saya.

Keesokannya, sahabat saya telah menghantar mesej diatas memberikan penerangan ttg hal ini. Terima kasih lah kerana sudi buat research. Namun bila saya dapat mesej tersebut, kefahaman ttg bahasa arab saya bukanlah tinggi sangat,lalu saya bertanya,

“ jadi boleh guna ke tak ayat tu”, tanya saya melalui mesej.

“ boleh je..tabarru’an bil qur’an, kot2 lps ni ada org tanya, kn dh ada jwpn dia :)” balas kawan saya.

Bila kawan saya dah balas macam tu, so selesailah masalah saya. Tak perlu lagi saya bertanya apa maksud msg dia yg dalam bahasa arab tu. Yg penting ayat tu boleh digunakan..tak perlulah saya nak edit lagi blog ni..hehe.

Selepas beberapa hari barulah saya meneliti balik makna mesej tersebut. Sebenarnya dalam ayat ‘ hazihi sabili’ tu, diantara dua kalimah tu ada mahzuf, yakni kalimah yg telah dihazafkan. Dan taqdirnya at-tariqah, yakni diantara dua kalimah tu kena ada kalimah at-tariqah. Jadi, ayat yg sepatutnya adalah:

" قُلْ هَـذِهِ الطريقة سَبِيلِي"

Bila ada at-tariqah diantara 2 kalimah tu, barulah betul dari segi nahu nya yakni hazihi jd muannas kerana kalimah selepasnya adalah muannas juga. Cuma isu kenapa Allah hazaf kalimah at-tariqah tu kena ruju’ ulama’ tafsir ataupun pakar bahasa arab lah.

Jadi,sekadar itu dahulu untuk entri minggu ini..jumpa lagi di lain waktu sekiranya di panjangkan umur…ma’assalamah.